I kombination med adfærdsterapien kan der også gennemføres en række forandringer i barnets hjemme- og skolemiljø. Denne form for tiltag har som mål at forbedre barnets studiefærdigheder og adfærd i klasseværelset. Det er vigtigt at få hjælp af lærerne til at gennemføre disse forandringer, og deres tilbagemeldinger er generelt meget vigtige i forhold til opfølgningen på og evalueringen af ADHD-behandlingen. Barnets alder og symptomernes sværhedsgrad spiller dog også en vigtig rolle for, hvor effektive disse tiltag er, og hvor meget man får ud af at arbejde med indlæringseksperter.
For børn med ADHD er kontinuitet i behandlingen vigtig, uanset om det handler om konsekvente belønningssystemer i forbindelse med adfærdsterapi, stabile rutiner i hjemme- og skolemiljøet eller medicinering.
Andre behandlinger, som kan være en hjælp for barnet og dets familie:
Læs gerne mere i Patienthåndbogen på www.sundhed.dk.
Personerne på billederne har ingen relation til indholdet.