Giv instruktioner med omsorg
- Bevar øjenkontakten, når du giver mundtlige instruktioner.
- Sørg for, at anvisningerne er tydelige, kortfattede og i overensstemmelse med de daglige instruktioner.
- Gør komplicerede anvisninger enklere.
- Sørg for, at eleverne virkelig forstår anvisningerne, inden de går i gang med opgaven.
- Gentag ved behov instruktionerne roligt og bestemt.
- Opmuntre elever med ADHD til at bede om hjælp.
- Nedtrap hjælpen gradvist, men husk, at børn med ADHD har brug for mere hjælp i længere tid end andre.
- Lav for eksempel et hæfte med noter om de daglige opgaver, og:
- sørg for, at eleven skriver alle opgaver korrekt op hver dag (hjælp til ved behov)
- sæt din signatur i noteshæftet hver dag for at vise, at lektierne er blevet lavet (forældrene skal også signere)
- anvend noteshæftet til den daglige kommunikation med forældrene.

At give opgaver
- Giv kun eleven én opgave ad gangen.
- Kontroller ofte, og tilbyd din støtte.
- Afdæk særlige styrker og svagheder hos hver enkelt elev.
- Tilpas opgaverne efter behov ud fra et individuelt undervisningsprogram og drøftelser med specialundervisningspersonale.
- Sørg for, at du tester viden, ikke graden af opmærksomhed.
- Giv ekstra tid til visse opgaver. Straf ikke elever med ADHD, som arbejder langsomt og har brug for mere tid.
- Husk, at børn med ADHD let bliver frustrerede. Stress, belastninger og træthed kan føre til dårlig opførsel.
Ret op på adfærden ved at rette op på selvværdet
- Overvåg og opdrag på en rolig måde.
- Konstater overtrædelser uden diskussion eller skænderier.
- Fastsæt på forhånd konsekvenserne ved dårlig opførsel.
- Giv omgående barnet besked om konsekvenserne.
- Kontrollér jævnligt barnets opførsel.
- Håndhæv klassereglerne konsekvent.
- Påmind om medicinering under fire øjne.
- Kom med opmuntringer.
- Giv mere belønning end kritik.
- Ros omgående al god opførsel og alle gode præstationer.
- Find måder at opmuntre barnet på.
Personerne på billederne har ingen relation til indholdet.